Wat is het verschil tussen Spoor 2 versus outplacement?


Wanneer we het over re-integreren hebben, dan kunnen de termen tweede spoor en outplacement nog wel eens voor verwarring zorgen. Toch zijn ze goed van elkaar te onderscheiden! Wij leggen het verschil graag voor je uit.

Spoor 2 traject: samen op zoek naar een alternatief/nieuwe uitdaging

Een tweede spoor traject wordt ingezet wanneer een werknemer langdurig uitgevallen is uit het werkproces. In de Wet Verbetering Poortwachter, oftewel WVP, is vastgelegd dat dit binnen de re-integratie een verplichting is, waaraan zowel werkgever als werknemer moeten meewerken. Een spoor 2 traject wordt ingezet, wanneer door een arbeidsdeskundige is vastgesteld, dat het werk dat iemand deed, niet meer passend is. Samen wordt er gedurende het begeleidingstraject gezocht naar passend werk bij de eigen of bij een nieuwe werkgever. 

Outplacementtraject: opzoek naar een nieuwe werkgever

Bij een outplacementtraject gaat men altijd op zoek naar een andere werkgever. De reden voor het inzetten van een outplacementtraject kan divers zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een bedrijf gaat reorganiseren, door een arbeidsconflict met de huidige werkgever of doordat de gehele organisatie ophoudt met bestaan. 

Een belangrijk onderscheid tussen spoor 2 is dan ook dat dit wettelijk verplicht is en outplacement niet. 

Op onze website kun je meer lezen over spoor 2 re-integratiebegeleiding of over een outplacement traject. Hier kun je ook meer lezen over de overige re-integratiediensten die ICL Arbeid biedt, zoals spoor 3 begeleiding, haalbaarheidsonderzoeken, werkfit maken, naar werk en het modulaire traject

Wil je meer informatie of heb je nog vragen rondom outplacement of spoor 2 traject? 

Contacteer ons

Aanbevolen voor jou

In de kijker

FAQ

Hoe kunnen wij je helpen?

Bij ICL vind je alle specialistische hulp onder één dak. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een persoonlijk advies.

Contacteer ons